معلمان بازنشسته: همچنان محروم از رتبه‌بندی هستیم | تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری-راهبرد معاصر
معلمان بازنشسته: همچنان محروم از رتبه‌بندی هستیم | تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری زخمی شدن محیط‌بان اصفهانی از ناحیه چشم و سینه با شلیک مستقیم شکارچی غیرمجاز + عکس سن جدید بازنشستگی اعلام شد دستگیری در شورا و شهرداری پاکدشت به ۸ نفر رسید صدور گواهینامه رانندگی دو زبانه برای اولین بار در ایران هشدار پلیس درباره کلاهبرداری بزرگ در فضای مجازی + جزئیات حضور دادستان تهران در محل آتش‌سوزی بازار آهن تهران درخواست پلیس از مردم: این مرد را شناسایی کنید + عکس چه کسی دستور قتل مهرجویی و همسرش را داد؟ | وکیل اولیای دم: پای نفر پنجمی در میان است! اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ اعلام شد هشدار وزارت بهداشت: «صابون تریاک» مجوز ندارد آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان کنکور در دانشگاه‌ها از روز یکشنبه نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۳ اعلام شد ایلان ماسک از محصول جدید تسلا رونمایی کرد | روبوتاکسی نه پدال دارد و نه فرمان! پیش‌بینی پلیس راهور درباره وضعیت ترافیکی محور‌های شمالی کشور

معلمان بازنشسته: همچنان محروم از رتبه‌بندی هستیم | تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری

امروز جمعی از معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ به دلیل عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی مقابل سازمان برنامه و بودجه و نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 13
کد خبر: ۲۶۰۰۶۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ امروز جمعی از فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۰ در مقابل سازمان برنامه و بودجه و نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

حدود هزار نفر از بازنشستگان معلم زن و مرد از استان‌های مختلف کشور در این تجمع برای مطالبه وضعیت رتبه‌بندی خود شرکت داشتند.

دلیل اصلی این تجمع، عدم اعمال مزایای مالی رتبه‌بندی در حقوق معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ است.

"رتبه‌بندی حق ماست حق مسلم ماست"، "نگاه پشت شیشه جواب ما نمیشه" از جمله شعار‌های این فرهنگیان بازنشسته بود.

یکی از فرهنگیان بازنشسته در این تجمع طی سخنانی اظهار کرد: ناعدالتی‌ها باعث شد تا دست به این تجمع بزنیم؛ چه کسانی ما را به این وضعیت رسانده‌اند؟! آیا تحقیق کرده‌اید چه کسی بودجه مصوب همترازی حقوق شاغلان و بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را هدر داد که ما امروز کف خیابان هستیم؛ چرا سه سال است که رتبه‌بندی برای ما اعمال نمی‌شود؟

آقای باقرزاده، معلمی بازنشسته از تبریز است که ۳۱ سال به عنوان دبیر ادبیات فارسی در مدارس کشور تدریس کرد. او در اول مهر ۱۴۰۰ بعد از ۳۱ سال فعالیت بازنشسته شده است.

وی گفت: طبق توصیه مسئولان امور اداری وزارت آموزش و پرورش، که اعلام کردند رتبه‌بندی شامل حال ما می‌شود، در اول مهر ۱۴۰۰ بازنشسته شدم، اما اکنون با گذشت سه سال خبری از اعمال مزایای رتبه‌بندی در حقوق بازنشستگی ما نیست.

این معلم بازنشسته ادامه داد: با رتبه ۳ بازنشسته شدم و اگر همان سال ۱۴۰۰ رتبه‌بندی در حقوق من اعمال می‌شد، ماهانه حدود ۵ میلیون تومان افزایش می‌یافت همچنین با توجه به افزایش سالانه حقوق، اکنون رقم قابل توجهی به حقوق من اضافه می‌شد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۰ بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند؛ طبق قانون مصوب مجلس، رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرا می‌شود، اما اکنون مسئولان می‌گویند، چون یک روز بعد از این تاریخ بازنشسته شده‌اید، مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوید!

این معلم ضمن گلایه از خلف وعده مسئولان گفت: قبل از انتخابات ریاست جمهوری با آقای پزشکیان جلسه‌ای داشتیم که قول داد بعد از انتخابات مشکل ما را پیگیری کند. آقای منادی نیز قبل از انتخابات مجلس قول پیگیری داد، اما اکنون حتی پاسخگوی تماس‌های ما هم نیست.

وی تأکید کرد: متأسفانه مسئولان دائماً به ما وعده می‌دهند که وضعیت را اصلاح می‌کنیم، اما در عمل خبری از اجرای وعده‌ها نیست.

پیش از این و در سال ۱۴۰۲ صادق ستاری‌فرد معاون وقت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفته بود: برای پرداخت معوقات رتبه‌بندی معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰ با سازمان برنامه و بودجه و صندوق بازنشستگی هماهنگی‌های لازم انجام و اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی شد. کسورات سهم صندوق و مطالبات به جا مانده بازنشستگان سال ۱۴۰۰ که مشمول رتبه‌بندی هستند، به‌زودی پرداخت خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده بود که برای پرداخت معوقات به ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که تأمین شد و بخشی از آن را بابت سهم کسورات تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری است و بخشی به مطالبات معلمان بازنشسته اختصاص می‌یابد.

همچنین ۳۰ آذر ۱۴۰۲؛ مهدی مسکنی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، اعلام کرده بود: با پیگیری‌های انجام‌شده در جهت اجرای رتبه‌بندی و براساس اعلام رسمی آموزش و پرورش، از مجموع حدود ۱۲۰ هزار نفر که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بازنشسته شدند، حدود ۶۲ هزار نفر مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند. صندوق بازنشستگی کشوری برای این عزیزان احکام اعمال رتبه‌بندی سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را صادر کرده و ضرایب سنواتی بعدی نیز برای آنها اعمال شده است.

اما به گفته فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۰، هنوز رتبه‌بندی در حقوق آنها اعمال نشده و صحبت‌های مسئولان در حد وعده باقی مانده است.

۴۷ هزار بازنشسته فرهنگی سال ۱۴۰۰ از رتبه‌بندی محروم هستند و به گفته آنها، این موضوع باعث کاهش ۴ تا ۷ میلیون تومانی حقوقشان شده است.

گروه دیگر از فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۰ که در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده‌اند، در تماس تلفنی به خبرنگار تسنیم گفتند: مسئولان نهاد ریاست جمهوری به آنها قول داده‌اند که ساعت ۱۵ امروز برای بیان مشکلاتشان، جلسه‌ای با آنها برگزار شود.

در سال‌های اخیر، مسئله رتبه‌بندی معلمان به یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در نظام آموزشی کشور تبدیل شده است. معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۰، که به دلیل سنوات طولانی خدمت خود انتظار برخورداری از مزایای رتبه‌بندی را داشتند، هم‌اکنون در وضعیت دشواری قرار دارند.

با وجود اینکه این معلمان طبق قانون مشمول رتبه‌بندی هستند، به دلیل تغییرات تاریخی و اداری، از مزایای آن در حقوق بازنشستگی خود بی‌بهره مانده‌اند. این عدم بهره‌مندی به ویژه به علت بازنشستگی یک روز پس از اجرای رتبه‌بندی، موجب نارضایتی و اعتراض آنها شده و وعده‌های مکرر مسئولان برای تأمین بودجه و اصلاح وضعیت نیز به نتیجه‌ای نرسیده است. در این شرایط، بررسی ابعاد این موضوع و پیامد‌های آن بر زندگی معلمان بازنشسته ضروری به نظر می‌رسد. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار